Jdi na obsah Jdi na menu
 


GMC CCKW 353 + trailer.

gmc-a.jpg

                                                             
Verze:

 americká 1. armáda, známá cesta Svobody

 "Red ball express", Normandie-Aout, 1944.
3549.transportation corps, 37.truck company.

Použité stavebnice:

Hasegawa (GMC), Airfix (přívěs),PST (motor) a Heller (otočný kulomet).
Dostupná literatura a podklady: GMC CCKW 353 – od WWP a polská Militaria + fotografie z internetu.
Lepty: Extratech,Eduard a Part.
Doplňky: CMK,Airfix,Esci,Hasegawa,Eduard, Matchbox a TP model.
Barvy: Gunze,Tamiya,Agama,Umton,MIG productions a CMK.
Tmel: Testors.
Dekály: Heller.

Trocha historie:
Nejznámější americké nákladní auto, přezdívané "workhorse" a používané na všech válčících frontách během 2. světové války. Významnou úlohu sehrál na velmi známé tzv. „cestě Svobody“.
Celkem bylo vyrobeno 800.000 kusů různých typů tohoto nákladního auta.
Po 2. sv. válce byl používán v armádě i v civilním životě.Nejvíce byl využíván americkou armádou během "korejské" války, ale také například v Rusku, Číně, Taiwanu nebo na Filipínách.

Technické údaje:
Délka: 6,86 m.
Šířka: 2,23 m.
Motor: 6-ti válcový o výkonu: 104 hp.
Max. rychlost: 72 km/h.
Nosnost: 4,7 t.
Dosah: 353 km.

Úvod:
Když jsem se před časem ,viděl při návštěvě svého známého, pěkně zhotovený model GMC CCKW 353 v měřítku 1/35, bylo rozhodnuto: tento náklaďák musím také postavit , ale v měřítku 1/72! Vzhledem k tomu, že jsem neměl žádné podklady k tomuto modelu, požádal jsem svého známého modeláře o zapůjčení potřebné literatury. Pár fotek jsem objevil na internetu ,a to vše dohromady mě velmi pomohlo, při doplňování a vlastní stavbě detailů.
Stavebnice byla ve standartní krabičce a k mému překvapení obsahovala větší množství dílů, než jsem předpokládal. Bohužel, neobsahovala žádné lepty , ani resinové doplňky. Celkem jednoduchý a slušný stavební návod, včetně decálů. Po „proštudování“ (samozřejmě veškerý popis v japonštině) a zhlédnutí obrázků (stavebního postupu, včetně kamufláže) mě bylo jasné, že jsi musím, s tímto modelem „pořádně pohrát“ a „vysochat“ k obrazu svému.

Stavba:
Stavbu jsem zahájil, celkem tradičně sestavením podvozku a korby.Zde jsem v plné míře využil leptů od firmy Extratech, která opět zapracovala. Nejprve jsem nahradil dosti hrubé plastové části jako: zadní blatníky,přední nárazník, naviják, zadní nárazníky kovovými. To samé platí o korbě, tzn. nahrazení bočnic: přední a na obou stranách, samozřejmě včetně sedaček.Dále jsem na korbu, přidal kovové držáky na plachtu a boční, přední a zadní kovová světla.V kabině řidiče přilepil lepty řadících pák a volantu, na kabinu použil další lepty: čelní mřížku, stěrače, zpětná zrcátka a boční úchyty nářadí (lopaty a krumpáče). Jediný, co nešlo použít, byl kovový rám okna, neboť je zahnutý pod jiným úhlem a lépe by se hodil na „Studbakera“.
Následovalo „ rozkrytování“ kapoty, které jsem původně neměl vůbec v plánu! Doplnění a úpravu tohoto krytu kapoty jsem provedl, dle detailů z publikace od firmy WWP. Vlastní motor jsem použil ze stavebnice od PST, který jsem musel, dle téže publikace, upravit a doplnit kompletním motorovým setem (jako např.: vzduchový filtr, nová „kabeláž“, blok motoru, boční vzpěry, chladič, vrtule k motoru, alternátor ….atd.) Před vlastním osazením, tohoto motorového setu, jsem jednotlivé díly nabarvil štětečkem příslušnými akrylatovými barvami od firmy Agama. Poté, jsem celý tento prostor, lehce „zaprášil“pomocí štětce pigmentovou barvou. Na závěr přišla na řadu plachta a to jak nad kabinou řidiče, tak i nad korbou. Původní plastikové, jsem nahradil vlastní výrobou: potahový papír pro letecké modeláře jsem z obou stran natřel lepidlem Herkules. Po dokonalém zaschnutí, patřičně vytvaroval příslušnou plachtu, kterou jsem přilepil na kovové rámy. Nakonec jsem je natřel barvou s odstínem „mid stone“.

dscf0028.jpg

Trailer:
Přívěs byl použitý ze stavebnice od firmy Airfix. Jeho stavba byla vcelku pohodová, ale bylo potřebné udělat několik úprav. Na drobné tmelení hran spojnic jsem použil svůj oblíbený tmel od firmy Testors. Podle předlohy jsem upravil a doplnil plastové bočnice, včetně kovových rámů pro přikrytí plachtou.Zde mi velice pomohli plastové díly z korby náklaďáku . Z plechovky od piva nastříhal úzké proužky, z kterých jsem podle detailů na fotografiích udělal kovové rámy.Na osu pod přívěsem nalepil obě kola a před vlastním natřením modelu, nastříkal povrch tmelem Gunze Surfacer 1000. Poté byl shodný postup jako u GMC, tzn. nastříkání barvou Tamiya Olive Drab, lakem polomatným od Gunze, na „wash“ olejové barvy Umton (černá a umbra pálená), jako „dry –brush“ bílá barva Umton. Decály , jak pod ně, tak i na ně pomocí usazovacích vodiček od Agama , poté pigmentové barvy a patinátor (Mig productions a Agama). No a na závěr jsem přestříkal přívěs matným lakem od Gunze.

 

dscf0022.jpg


Doplňky:
Tak, jako každý americký náklaďák, i já jsem doplnil korbu a přívěs různou bagaží a dalším vojenským materiálem. Např.: ze setů od Hasegawa (bedny,kanystr,helma), CMK(mimochodem nádherné stočené plachty či batohy), dále TP model (pytle a konev), Airfix (sudy) a Extratech (zbraň M2 Carbine).
Vzhledem k tomu, že mám rád modely tzv. „in action“, tak jsem na dřevěné podložce vytvořil menší diorama tím, že jsem přidal na cestu šamot, kamínky a trávu (modelářský posyp), dřevěné kůly jako plot. Dále jsem použil ze setů od Hasegawa (ukazatel a tabule) a na ně od Esci decály-nápisy. Nakonec od firmy Eduard (ostnatý drát) do plotu, který je mimochodem velmi zdařilý.

Barvení:
Model jsem nastříkal barvami Tamiya s odstínem XF-62 Olive Drab.Po zesvětlení povrchu, jsem místa pod decály natřel usazovacím lakem Agama. Decály tak přilnuly velmi dobře na povrch.. Poté jsem celý model přestříkal oblíbeným polomatným lakem „Mr. Color 181“ od
Gunze, který výborně chrání povrch před aplikací olejových barev.Jako „wash“ jsem použil olejové barvy od firmy Umton, a to černou a umbru pálenou, které jsem nanášel tenkým štětečkem na povrch a do jednotlivých spár.Poté jsem se pustil do zvýraznění detailů, na které jsem použil jako „dry-brush“ opět olejovou barvu od Umtonu, samozrejmě bílý odstín. Dále jsem vybarvil, některé doplňky (jako např.: pneu, sedačku, stočené plachty, bedny apod.) štětcem Revell, s využitím „agamáckých“ akrylátových barev. Nakonec jsem přestříkal celý model matným lake „Mr. Color 182“ od Gunze. Rezavé části jsem natřel pigmentovou barvou tmavá rez od CMK a např. konce výfuku barvou černá saze ,rovněž od CMK.K „zablácení“ podvozku a bočních dílů obou modelů (GMC+ trailer) jsem využil pigmentové barvy MIG Productions (světlý prach) a patinátor Agama (a to evropské bláto).

Zhodnocení a závěr:
Stavba tohoto modelu, nebyla pro mě snadná a pohodová, především proto, že jsem se rozhodl „rozkrytovat“ kapotu , doplnit motorový set a přidat přívěs. To vše podle fotografií a podkladů, které jsem měl k dispozici. I přes tuto skutečnost si myslím, že se stavba stala oddychovou záležitostí. Domnívám se, že s lepty od Extratechtu a pomocí různých doplňků i díky všem úpravám (patina, finiš), jsem vytvořil velmi slušný model, který se podobá předloze, o čemž svědčí ta skutečnost, že při Mistrovství ČR v Praze 2006, získal tento model 2.místo v kategorii „boj. technika-kolová v 1/72".
Stavebnici nemám, v podstatě co vytknout, jenom jako lahůdku, by mohl výrobce v budoucnu, nabídnout, jako doplňkovou sadu motorový set.
Tento model, vřele doporučuji, všem milovníkům americké techniky v měřítku 1/72.

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA