Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vyhořelý ZIS-5

p1010015.jpg

Verze: sovětská, Rusko 1942.
Použitá stavebnice: AER SRL Moldava.
Doplňky: Hasegawa (sudy).
Model je bez leptů i dekálů.
Barvy: Tamiya a CMK.

Úvod:
Vzhledem k tomu, že patřím k modelářům, kteří ve svém volném čase, věnují stavbě bojové techniky a dioramat v měřítku 1/72, rozhodl jsem se, postavit model speciálně pro soutěže líbí-nelíbí nebo chcete-li tzv. porovnávací soutěže. Mám rád, když jsou zhotovené modely tzv. „in action“ nebo s nějakým originálním nápadem.
Tento model bojové techniky představuje vyhořelý sovětský nákladní automobil.

Stručná historie:
Z historických pramenů jsem se dozvěděl, že tento „náklaďák“ splnil svou roli při legendární „cestě života“ z tehdy obklíčeného Leningradu, a to po ledě zamrzlého Ladožského jezera. Pro své schopnosti se stal „pracujícím koněm“ Rudé armády během 2. světové války.
Výroba započala v říjnu roku 1933 a od roku 1941 byl používán Rudou armádou, jako traktor pro dělostřelectvo, dále pak pro přepravu nákladů nebo k přepravě osob (25 vojáků).
Z počátku byl vyráběn v dřevěné verzi v závodech v Uljanovsku, od roku 1942, také v kovové verzi v továrnách v Moskvě a za Uralem. Během válečných let bylo zhotoveno okolo 83.000 kusů.
Výroba byla vládou ukončena v roce 1965. Do té doby bylo vyrobeno celkem 1.000.000 kusů.

                                 dscf0121.jpgdscf0119.jpgdscf0123.jpg

Stavba:
Za základní model jsem zvolil stavebnici sovětského nákladního automobilu ZIS-5 z produkce firmy AER SRL Moldova.
Moje rozhodnutí, postavit model pro potěšení a radost, bylo ovlivněno, těmito skutečnostmi. Jednak na soutěžích v kategori malé techniky, doposud nikdo neukázal model, který by byl, téměř zničený či ohořelý. Dále pak, uvedená stavebnice, neobsahovala žádné „plechy“ nebo resinové doplňky. A v neposlední řadě i to, že stavebnice patří k cenově levnějším a navíc, neměl jsem představu, do které diorámy v měřítku 1/72 jej zařadit.
A tak jsem přerušil práce na ostatních modelech a s chutí jsem se pustil do přestavby modelu ZIS-5 na vyhořelý. Původně jsem se domníval, že půjde o nenáročnou a bezproblémovou stavbu, ale chyba lávky, jak se brzo ukázalo.Zvolil jsem tzv. „kovovou“ verzi tohoto náklaďáku, tzn. že kabina řidiče, dveře, blatníky , přední části a kapota , šasi byly ve skutečnosti z kovových dílů a pouze korba byla dřevěná.
Vlastní stavbu jsem započal sestavením podvozku, včetně disků kol a kabiny řidiče. Po slepení tohoto základu následovaly další kroky: přilepení kapoty motoru, blatníků, světel a předního nárazníku. Následovalo odříznutí a zničení pneumatik, otevření dveří u řidiče a interiér kabiny. Poté přišla na řadu práce na dřevěné korbě. Z původního dřevěného nákladního prostoru jsem hodně „ořezal“, takže zůstala jen část podlahy a bočnic.
Nejvíce času a nervů mi zabraly drobné úpravy a detaily. Rozbité sklo jsem vyrobil nastříháním průhledné slídy na velké či malé střepiny. Nejpracnější činností se stalo přilepení těchto úlomků skla do okenních rámů a na přilehlé díly modelu.
Dále nejnáročnější prací bylo zachytit zbytky popela na dřevěné korbě společně na kovových tyčích. Nově jsem vyrobil ohořelou plachtu a z nejslabšího tenkého drátu tyče pod plachtou.
Pár drobností, jako jsou rozřezané a ohořelé sudy, jsem použil ze setu od firmy Hasegawa.
Podvozek, včetně disků kol je téměř bez úprav. Přesto, že jsem nemusel, dělat "patinu" a "finiš" na modelu, jako je opotřebení hran a vystínování detailů olejovými barvami, tzv. „dry brush“ a nalepení „decálů“,vznikl jiný „problém“ a to s úpravou ohořelých pneumatik, tak aby vynikl dojem spálené a roztečené gumy.
Do připraveného dřevěného rámečku jsem zhotovil podklad z polystyrénu, na který jsem nasypal vrstvu šamotu a tím vznikl povrch zeminy. Na tento podklad jsem připevnil zhotovený model.
Poté jsem se pustil do závěrečných úprav celého modelu. Jednak přestříkání černou barvou ve spreji od Tamyie a nanesením pigmentové barvy „Černá saze“ od CMK.
Celá stavba mě zabrala asi 5 víkendů, z toho polovinu času jsem věnoval postupným "dodělávkám" a přidáváním detailů, aby vznikl model dle mých představ.

Zhodnocení a závěr:
Domnívám se, že výsledný efekt mně velmi potěšil, a to nejen proto, že jsem jediný modelář, který se pustil do neobvyklé a originální přestavby bojové techniky v měřítku 1/72.
O tom všem mně přesvědčil, nejen zájem a úspěch na soutěžích, a to od kolegů modelářů, ale i z řad laické veřejnosti.

Hlavní technické údaje:
Výška: 2,23 m
Délka: 6,06 m
Šířka: 2,16 m
Váha: 3,1 t
Nosnost: 3 t
Max. rychlost: 60 km/h.

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA